
1/3

August 26, 2022

Takeover of NDTV by India’s richest man worries
journalists

communicationstoday.co.in/takeover-of-ndtv-by-indias-richest-man-worries-journalists

For years Indian television company NDTV pursued an independent line critical of the

government even as others embraced strident nationalism. Now a proposed takeover by

tycoon Gautam Adani’s conglomerate has raised fears that one of the country’s last

bastions of free media is under threat.

NDTV is seeking to block the bid by Adani, who is India – and Asia’s – richest man, citing

regulatory restrictions related to what it called an “entirely unexpected” move.

NDTV, founded in 1988, blazed a trail for independent broadcasting in India as the

country opened up to free market enterprise. Journalists in the country view Adani’s play

with trepidation.

“We all feel dejected,” a current senior NDTV journalist, who declined to be named as

employees are not authorised to speak on the issue, told Reuters.

“The main concern is our editorial independence which we think will be compromised” by

the hostile takeover. NDTV runs one of India’s most popular news websites along with

channels in Hindi and English.

Adani Group said NDTV was “the most suitable broadcast and digital platform to deliver

on our vision.” A spokesperson for Adani did not respond to a request for comment on

whether the channel’s independence would be compromised by a takeover.

https://www.communicationstoday.co.in/takeover-of-ndtv-by-indias-richest-man-worries-journalists/


2/3

Also critical of the opposition Congress party when in power, the network has been at

loggerheads with Modi and his brand of Hindu nationalist politics since long before he

became prime minister.

After taking office in 2014, Modi cast the media as part of an out-of-touch elite and India

fell in media freedom rankings. Outlets owned by industrial families have aligned

themselves with the government, Reporters Without Borders said this year.

Adani has previously said he is not close to Modi. While his rapid ascent of the Forbes’

rich list has taken place in tandem with Modi’s political fortunes and both hail from the

state of Gujarat, there is little evidence of strong links between the two men beyond the

politician’s use of Adani-owned private jets before he became prime minister.

Regardless, media observers say that ownership by corporate titans has had a negative

effect on journalism in India.

Mukesh Ambani’s Reliance Industries controls Network18, another of India’s largest

media houses.

“Media ownership for many corporates has been a way of creating favours so that other

businesses can grow. That cross-ownership is a huge problem,” said Hartosh Singh Bal,

the political editor of the Caravan magazine, one of India’s few remaining independent

media publications.

“In terms of independence the other channels don’t even come close. Not only is

government’s view propagated through them, but any counter-narrative, any fact

challenging the government is dismissed, and I see that the same thing will happen.”

Saba Naqvi, a veteran freelance journalist and visiting lecturer at India’s Jindal School of

Journalism and Communication, said NDTV was one of the few networks in India with

the size and credibility to hold the government to account.

“It is the last influential outfit ready to take on the government,” she said

“It’s a crown jewel in the media landscape.”

Owned by husband and wife team Prannoy Roy and Radhika Roy, NDTV has been

criticized by Modi supporters for bias against him. Fans compare it favourably to other

networks, where split-screen debates crowded with panelists regularly descend into

chaos.

“It stands out as the one place you can occasionally get a sensible debate,” Naqvi said.

The proposed takeover comes amid a worsening landscape for independent journalism in

the county.

India fell to 150 out of 180 countries ranked in Reporters Without Borders’ World Press

Freedom Index this year, its lowest position ever.



3/3

The government rejects the group’s conclusions, pointing to a lack of transparency and

objectivity, and says it protects the rights of journalists in the country. Reuters








